قطعا یادگیری بخش مهمی از زندگی هر انسانی است و دانش و آگاهی لازمه پیشرفت و موفقیت هر شخصی می باشد .
بهترین راه یادگیری قطعا مطالعه است زیرا علاوه بر در دسترس بودن و ازدیاد منابع مطالعه ،تمام شرایط آن به خود فرد بستگی دارد که چه مقدار و یا در کجا مطالعه کند .
اما مطالعه نیز همچون هر کار دیگری دارای قواعد و اصولی می باشد که قطعا با رعایت آن اصول علاوه بر صرفه جویی در وقت، بهره ی بیشتری نیز از مطالعه خود خواهیم داشت .به دلیل  عدم رعایت اصول مطالعه است که گاهی حتی با گذاشتن وقت زیاد ولی باز هم کیفیت معمولی و برداشت مطلوب را از مطالعه خود نداریم.در ادامه با نارنجی سیر همراه باشین.
اصول زیر که به آن هشت مرحله یادگیری بدون فراموشی می گویند را گروهی از محققین دانشگاه هاروارد طراحی کرده اند.هر کدام از این مراحل برای قسمت خاصی از حافظه می باشد که وقتی با هم اجرا شوند به فرد این توانایی را می دهد که مطلبی را که آموخته برای مدت زیاد و حتی برای همیشه در ذهن خود با تسلط داشته باشد.البته شاید جالب باشد که بدانید این روش در حدود سال های 1970 طراحی شده است ولی به دلیل کامل و دقیق بودن و از همه مهمتر کسب تجربه های موفقیت آمیز آن ، باعث شده حتی با پیشرفت علم وعلوم روانشناسی بازهم تاکید کارشناسان به اجرای دقیق آن باشد.
 
اما هشت اصل به قرار زیر است:
 
1-دید کلی نسبت به کل کتاب :هدف از این مرحله پیدا کردن یک دید کلی نسبت به کتاب است یعنی این که بدانیم موضوع کتاب چیست، چند صفحه دارد ، چند فصل دارد  و این که موضوع هر فصل چیست .
 
2-دید کلی به بخش مورد نظر کتاب :به طور مثال ما میخواهیم فصل سه یک کتابی را بخوانیم که در اینجا  باید دید کلی به آن قسمت داشته باشیم یعنی این که این فصل چه موضوعی دارد ،چند صفحه است و چند بخش دارد.
 
3-طرح سوال : در این قسمت کافی است با توجه به دید کلی که نسبت به کتاب پیدا کرده ایم چند سوال که به ذهنمان خطور کرده را روی کاغذ بنویسیم .
 
4-خواندن متن به همراه یادداشت بر داری:متن را آرام می خوانیم بدون برگشت و هر گاه موضوعی را فهمیدیم آن موضوع را فقط با چند کلمه که نهایتا چهارکلمه مجزا  باشد روی کاغذ مینویسم.
 
5- مرور مرحله قبل : این مرحله همین طور که از اسمش هم پیداست مرحله مرور است که باید در آن کلماتی که در مرحله قبل نوشتیم را بخوانیم و ببینیم که آیا مطالبی که خوانده ایم یاد آوری می شوند یا نه.و اگر متوجه نشدیم یا عبارت بهتری را پی بردیم آن را جایگزین میکنیم .
 
6-نقشه ذهنی :کلماتی را که در مراحل چهار و پنج نوشتیم را باید به نقشه ذهنی تبدیل کنیم . به این صورت که موضوع را در وسط کاغذ نوشته و بعد بقیه کلمات را با خط هایی به آن متصل میکنیم .
 
البته باید کل فصل را در یک کاغذ سفید و بدون خط بنویسیم تا بتوان به راحتی ارتباط بخش های یک فصل را متوجه شویم.
7- مرور مراحل قبلی: در این مرحله باید ببینیم که با نگاه به نقشه ذهنی آیا مطالب به خاطرمان می آید و همچنین این که آیا به سوالات طراحی شده خودمان پاسخ داده ایم .
 
8-مرور:باید قبول کنیم که بدون مرور هر آموزشی بی ثمر خواهد بود.ولی با توجه به این که مرور هر نقشه ذهنی حدود یک ونیم دقیق طول میکشد پس نباید زیاد نگران مرور باشیم .بنابراین برای مرور کافی است که نقشه ذهنی را یک بار بیست دقیقه بعد از مطالعه ،بار دیگر 24ساعت بعد ،یک هفته بعد و در اخر یک ماه بعد بخوانیم.
منبع:وبگاه خبری و آموزشی ماسل ،نویسنده: masell
بنده خودم تقریبا مراحل بالا رو در بعضی مطالعات درسی که دارم انجام میدم و قصد دارم که سعی کنم که کلا برای درس خوندن از روش بالا استفاده کنم...برای مرور هم طبق الگوی مرور که قبلا تو همین وبلاگ شرح دادم استفاده میکنم...واقعا میتونم با جرأت خدمت دوستان عزیز عرض کنم مطالعه و یادگیری به این روش بسیار بهینه و با کارایی بیشتری انجام می گیرد...شخصا از قسمت ایجاد نقشه ذهنی خیلی خوشم اومده و تا حالا برای چند فصل از زیست شناسی نقشه ذهنی تهیه کردم و موقع مرور خیلی کار رو راحت تر و بهتر پیش می برم...با این روش شاید با همین ساعت مطالعه ای که دارین میتونین تا چند برابر بازدهی بیشتری داشته باشین...
موفق باشیم...