30 حقیقت علمی اعجاب انگیز در مورد میکروب هایی که درون بدن ما زندگی می کنندجامعه ی میکروب هایی که درون (یا حتی روی) بدن انسان زندگی می کنند، به همان اندازه که ممکن است خطرساز و بیماری زا باشند، مهم و کارگشا هستند. شاید ما قادر به دیدن شان نباشیم، اما نه میلیون، نه میلیارد، بلکه تریلیون ها باکتری، ویروس، قارچ و دیگر ارگانیسم های زنده و میکروسکوپی درون بدن ما زندگی می کنند. از پوست و داخل دهان گرفته تا درون روده.

همانند انسان که طی صدها هزار سال تکامل یافته، این ارگانیسم ها هم سیر تکاملی خود را طی کرده اند و هر چه بیشتر به نقش آن ها در بدن خود پی می بریم، به اهمیت شان افزوده می شود. میکروب ها همه جا نقش دارند و زندگی بدون آن ها امکان پذیر نیست.

با این حال، هنوز نکات بسیاری است که ما نمی دانیم ولی طی 20 سال گذشته، اطلاعات و حقایق بسیاری رو شده که به افزایش کیفیت سلامت و زندگی کمک شایانی کرده است. در ادامه می خواهیم 30 حقیقت جالب علمی را در این رابطه مرور کنیم.

 

there-are-more-microbes-in-the-human-body--a-number-estimated-to-be-in-the-trillions--than-there-are-stars-in-the-milky-way

بیش از اینکه در راه شیری سیاره و ستاره وجود داشته باشد، در بدن هر یک از ما میکروب های مختلف زیست می کنند.

all-of-your-microbes-combined-weigh-about-as-much-as-your-brain-about-three-pounds

با این وجود، مجموع وزن همه شان روی یکدیگر، در حدود 1.5 کیلوگرم خواهد بود، تقریبا هم وزن مغز انسان.

microbes-cover-your-skin-from-head-to-toe-and-their-diversity-can-vary-depending-upon-your-skin-temperature-texture-thickness-humidity-and-chemistry

میکروب ها سرتاسر پوست شما را فرا گرفته اند. از سر تا نوک پا و میزان تنوع شان به رطوبت، دمای بدن، نازکی و دیگر متغیرهای پوست بستگی دارد.

for-instance-womens-hands-typically-harbor-more-lactic-acid-bacteria--which-food-purveyors-use-to-ferment-wine-pickles-and-yogurt--than-mens-hands

برای مثال، دست زنان بیشتر از مردان باکتری های اسید لاکتیک را روی خود جای داده.

mens-hands-on-the-flip-side-generally-have-more-corynebacterium-bacteria-which-play-a-role-in-synthesizing-monosodium-glutamate-or-msg

در سوی دیگر، روی دست مردان بیشتر کورینه باکتریوم یافت می شود که نقش مهمی در سنتز گلوتامات مونوسدیم بازی می کند.

your-left-hand-could-have-a-different-microbial-community-than-your-right-hand

جالب اینجاست که میکروبیوم دست راست شما ممکن است با دست چپ تان تفاوت بسیاری داشته باشد.

and-more-microbial-cells-live-inside-the-human-body-than-there-are-human-cells

شاید باورپذیر نباشد اما از منظر تعداد، مقدار سلول های باکتریایی از سلول های جانوری بدن ما (که ساختار کلی مان را تشکیل داده اند) بیشتر است.

microbes-keep-your-vital-organs--such-as-your-brain-digestive-system-and-immune-system--working-properly

میکروب ها سبب پایایی و کارایی صحیح ارگان های حیاتی بدن انسان می شوند. مغز، دستگاه گوارش و بسیاری دیگر، بدون آن ها نمی توانند درست کار کنند.

in-fact-your-digestive-tract-alone--including-your-small-and-large-intestine--houses-about-99-of-your-entire-microbiome

اگر بخواهیم صادق باشیم، 99 درصد کل میکروبیوم شما در ناحیه دستگاه گوارش است. از دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. 1 درصد باقی مانده در باقی نقاط بدن (درون و بیرون) پخش شده اند.

the-microbial-genes-in-your-body-outnumber-the-genes-in-your-own-dna-by-more-than-100-to-one

ژن های میکروبی درون بدن، به نسبت صد به یک از ژن های DNA خود انسان بیشتر است.

at-least-1200-different-types-of-bacteria-live-in-your-mouth-most-are-either-benign-or-protect-you-from-infection-but-some-are-bad-and-can-cause-tooth-decay-bad-breath-and-gum-disease

حداقل 1200 نوع میکروب مختلف درون دهان شما زندگی می کنند. اغلب آن ها برای سلامت مفید هستند اما برخی سبب پوسیدگی دندان، آسیب به لثه ها و بوی بد دهان می شوند.

they-can-produce-foul-smelling-sulfurous-chemicals-in-your-mouth-while-you-sleep-which-if-not-washed-away-by-your-saliva-can-cause-you-to-wake-up-with-morning-breath

حین خواب، تریکیبات سولفوری تولید شده توسط باکتری ها آنقدر بد بو هستند که اگر تشنه باشید و آب دهان تان خشک شده باشد، از شدت بوی آن بیدار خواهید شد.

there-are-hundreds-of-different-microbial-species-swimming-on-and-inside-your-body-at-any-given-time

همین حالا که این جمله را می خوانید، هزاران گونه مختلف باکتری درون بدن شما مشغول گشت و گذار هستند و از یک سو، به سوی دیگر می روند.

and-no-two-people-have-the-exact-same-mix-of-microbes

میکروبیوم یا جامعه میکروبی درون و بیرون بدن هر انسان، با انسان دیگر کاملا متفاوت است و هیچ دو انسانی در این ویژگی مشترک نیستند.

researchers-have-even-found-that-your-dogs-tongue-and-paw-microbes-could-colonize-your-own-skin

محققان می گویند که میکروب های موجود روی زبان و پنجه های سگ، می توانند روی پوست رشد کنند.

منبع:دیجیاتو،نویسنده:محسن وفا نژاد