30 حقیقت علمی اعجاب انگیز در مورد میکروب هایی که درون بدن ما زندگی می کنندجامعه ی میکروب هایی که درون (یا حتی روی) بدن انسان زندگی می کنند، به همان اندازه که ممکن است خطرساز و بیماری زا باشند، مهم و کارگشا هستند. شاید ما قادر به دیدن شان نباشیم، اما نه میلیون، نه میلیارد، بلکه تریلیون ها باکتری، ویروس، قارچ و دیگر ارگانیسم های زنده و میکروسکوپی درون بدن ما زندگی می کنند. از پوست و داخل دهان گرفته تا درون روده.

همانند انسان که طی صدها هزار سال تکامل یافته، این ارگانیسم ها هم سیر تکاملی خود را طی کرده اند و هر چه بیشتر به نقش آن ها در بدن خود پی می بریم، به اهمیت شان افزوده می شود. میکروب ها همه جا نقش دارند و زندگی بدون آن ها امکان پذیر نیست.

با این حال، هنوز نکات بسیاری است که ما نمی دانیم ولی طی 20 سال گذشته، اطلاعات و حقایق بسیاری رو شده که به افزایش کیفیت سلامت و زندگی کمک شایانی کرده است. در ادامه می خواهیم 30 حقیقت جالب علمی را در این رابطه مرور کنیم.

12 (2)علاوه بر هضم غذا، ایجاد میل برای غذا خوردن و کمک به ارگان هایی چون مغز، میکروب ها در ایجاد احساس هم حتی نقش دارند.

scientists-have-also-seen-evidence-that-your-microbial-communities-play-a-role-in-depression-allergies-asthma-obesity-and-anxiety--though-these-are-just-preliminary-correlative-results

افسردگی، آسم، چاقی مفرط و اضطراب، از دیگر مضراتی است که میکروب ها می توانند به همراه داشته باشند. با این حال، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا اطلاعات بیشتری بدانیم.

the-bacterial-microbes-that-line-your-skin-are-constantly-battling-other-nasty-invaders-such-as-the-fungus-that-causes-athletes-foot-and-other-bad-microbes-that-could-cause-infection

باکتری های موجود روی پست، با بسیاری از عوامل بیگانه مثل قارچ ها مبارزه می کنند، به همین سبب است که می گویند شستشوی بیش از حد پوست، ممکن است آن را در معرض خطر قرار دهد. از بین بردن باکتری های سرباز به وسیله مواد شوینده، یعنی از بین بردن یک خط دفاعی قدرتمند.

your-skin-bacteria-also-synthesize-many-useful-compounds-for-the-body-including-antibiotics-and-acids-that-kill-other-harmful-microbes-and-carbon-dioxide-which-can-slow-the-growth-of-fungus

بسیاری از میکروب ها، ترکیباتی نظیر اسید و آنتی بیوتیک تولید می کنند که بدن را در برابر میکروب های دیگر، همچون قارچ ها، صحیح و سلامت نگه می دارد.

a-developing-fetus-is-almost-completely-sealed-off-from-its-mothers-microbes-in-the-womb-which-could-be-deadly-to-the-fragile-child

جنین بسیار شکننده است و به همین دلیل، رحم مادر، تمام و کمال از آن مراقبت می کند تا هیچ میکروبی به آن نرسد، تا زمان زایمان.

A7GEAW_2378638b

درست پیش از زایمان، واژن مادر باکتری هایی را در اختیار می گیرد که در حالت عادی باید درون روده اش زندگی می کردند.

these-species-then-get-pushed-into-the-babys-skin-eyes-and-mouth-as-it-passes-through-the-birth-canal-during-vaginal-birth

در زمان زایمان طبیعی، این باکتری ها به درون دهان، چشم و تمام سطح پوست نوزاد منتقل می شوند.

this-literal-mouthful-of-microbes-sets-up-a-newborns-own-microbiome-for-a-healthy-start

و برای یک شروع تازه، باکتری های مادر، میکروبیوم (جامعه میکروبی) نوزاد را هم شکل می دهند.

the-birth-canal-also-supplies-newborns-with-the-bacteria-lactobacilluswhich-helps-the-baby-digest-milk-and-develop-the-immune-system

در حین زایمان طبیعی، کودک از مادر خود لاکتوباسیلوس را هم دریافت می کند. این باکتری به نوزاد کمک می کند تا شیر را بهتر تجزیه کرده و سیستم ایمنی هم بهتر کار کند.

شیر مادر مقادیر قابل توجهی از میکروب های مفید را وارد بدن کوک می کند.

breast-milk

در واقع، تحقیقات ثابت کرده که 10 درصد مواد درون شیر مادر، توسط کودک قابل هضم نیست اما به تقویت میکروبیوم کودک بسیار کمک می کند.

babies-born-via-c-section-dont-get-bathed-in-good-birth-canal-bacteria-but-instead-attain-the-bacteria-from-the-doctors-hands-or-whatever-else-may-have-been-lingering-in-the-hospital-room

کودکانی که درون کانال زایمان حمام میکروبی نمی گیرند و از طریق سزارین به دنیا می آیند، صرفا باکتری های موجود روی دست دکتر، پرستار و هرچه که در فضای بیمارستان وجود داشته باشد را دریافت می کنند.

123 (2)

به همین سبب، بسیاری از پزشکان باور دارند که سزارین سبب می شود تا شانس ابتلا به آسم، آلرژی، دیابت و برخی بیماری های دیگر در طولانی مدت افزایش یابد. با این حال، هنوز به طور کلی این مسئله مورد بررسی قرار نگرفته است.

6

پزشکان و محققین در حال حاضر، مایع موجود در کانال زایمان را با استفاده از وسایل خاصی برداشته و روی بدن نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا آمده اند می گذارند. اگر نتیجه تحقیقات مثبت باشد، احتمالا این مسئله به استاندارد پزشکی در آینده بدل خواهد شد.

the-composition-of-your-microbiome-can-change-at-different-points-in-your-life-with-the-biggest-shifts-occurring-during-adolescence-pregnancy-old-age-and-after-a-big-diet-change

در هر بازه زمانی از زندگی، ممکن است ترکیب میکروبی موجود در بدن شما تغییرات بسیاری را متحمل شود. در دوران نوجوانی، پیری، بارداری و حتی پس از تغییر رژیم غذایی، میکروبیوم بدن انسان دستخوش تغییر خواهد شد.

منبع:دیجیاتو،نویسنده:محسن وفا ن​ژاد