feel-better-instantly

برای زدنِ پوز استرس کارهای زیادی می توان انجام داد – از جمله سیگار کشیدن یا آهنگ گوش دادن – اما این یکی که قرار است به شما معرفی کنیم خیلی ساده تر است. کسانی که در حین کار کردن می بایست ساعت های زیادی را روی صندلی بنشینند بعد از مدتی دچار استرس جسمی و روحی شده و از کارشان خسته می شوند. با ما همراه باشید تا با این یافته جدید محققین آشنا شوید.

 

فرض کنید یک راننده ی کامیون هستید که می خواهد ۳۰۰ کیلو تریاکِ جا سازی شده داخل پوست هندوانه را ترانزیت کند. مسیر زیادی را رانندگی کرده اید و آفتاب سوزانِ مناطقِ تریاک خیز، مغزتان را از کار انداخته است. آیا فکر اینجا را کرده اید که با این همه خستگی و استرس، موقع عبور از پلیس راه، چطور می خواهید با اعتماد به نفسِ تمام نیش تان را باز کرده و به جناب سروانی که اصرار دارد محموله تان را بگردد بگویید ” سرکار بی خیال، هندونه می برم تره بار”. تمام راننده کامیون هایی که هم اکنون لباس های راه راه می پوشند و آب خنک میل می کنند هم همین اشتباه شما را کرده بودند. فکری به حال استرس خود نکرده بودند.

حالا فکر کنید که یکی از مدیران هیأت فوتبال سمرقند هستید و طبق معمول مانند ژله بر روی صندلی خود ولو شده اید. ناگهان لای روزنامه را باز می‌کنید و می‌خوانید که نصف بازیکنان تیم دینامو سمرقند، سرباز فراریانی هستند که کارت پایان خدمت یا معافیت خود را جعل کرده‌اند و اکنون کمیته ای درمجلس تشکیل شده است که قرار است پدر همه ی بانیان این کار را در بیاورد. ناگهان مانند پشمکِ صادراتی حاج عبدالله فِر می خورید و استرس می‌گیرید.

اصلاً چرا خلافکاری! شاید شما یک مرد شیرازی باشید که زن قُمی گرفته‌اید. با یک شلوار کردی وسط پذیرایی منزل‌تان در حوالی فِلکه‌ی گازو، نشسته شاد و خندان در حال سر کشیدن آب هندوانه هستید که یکهو خبردار می شوید مادر زن تان در قُم در حال زاییدن است. به سرعت سوار اتومبیل هیلمن خسته تر از خودتان می شوید و راه قُم را در پیش می گیرید. تا به میدان هفتاد و دو تنِ قم برسید، از شدت استرس، چهره تان شبیه جادوگر داستان هانسل و گرِتل شده و کسی به شما اجازه نمی دهد نزدیک زائو بروید. همه‌اش به خاطر استرس ناشی از نشستن زمانی طولانی بر روی صندلی.

سؤال مهم اینجاست که چه کنیم تا استرس ناپذیر شویم. چطور می توان مانند دکتر هانیبال لِکتر، گردن کسی را گاز گرفت و ۵ سانتی متر از رگ آئورتش را قُلوه کَن کرد، بدون اینکه ضربان قلب ذره‌ای بالا و پایین برود و استرسی در کار باشد.

ما به شما می گوییم چکار کنید که هم تریاک ترانزیت کنید  هم کارت سربازی جعل کنید و هم به زیارت مادر زن‌تان بروید.
خیلی ساده : خود را با نوار چسب پهن به صندلی کامیون، اداره و هیلمن بچسبانید.
بر طبق تحقیق جدیدی که در مجله ی Health Psychology چاپ شده است، زمانی که دچار تنش و استرس می شوید، درست نشستن بر روی صندلی خیلی سریع استرس را از بین برده و اعتماد به نفس و انرژی مثبت شما را افزایش می دهد.

بر اساس این تحقیق، با آزمایش بر روی ۷۴ داوطلب، دانشمندان به طور تصادفی تعدادی را از این بین انتخاب کرده و آن‌ها را با نوار چسب به صندلی‌هایشان بستند تا در حین کار کردن پشت صندلی بدن شان حالت شق و رق داشته باشد.

پس از اینکه زمان تعیین شده به پایان رسید، حالات روحی، اعتماد به نفس و میزان استرس، در کنار فشار خون و ضربان قلب تمامی نفرات اندازه گیری شد. نتایج به این صورت بود: شرکت‌کنندگانی که به صندلی بسته شده بودند خلق و خوی بهتری داشتند، استرس شان کمتر بود، هیجان بیشتری داشتند و اعتماد به نفس شان بیشتر از آن‌هایی بود که مثل پِرَنس جانِ کارتونِ رابین هود روی صندلی ولو بودند. نفراتی که به صندلی بسته نشده بودند، کلمات منفی بیشتری به کار می بردند و بعد از پایان کار ناراحت‌تر بودند. درست مثل خودِ پرنس جان.
شاید زیر لب بگویید که چندان هنر خاصی نکردید که این را فهمیدید. قبول. کشف این واقعیت شاخ هیچ غولی را نشکست.فشاری که بر اثر کَج و کُلاج نشستن به عضلات وارد می شود می تواند استرس های دیگر را نیز تشدید کند.
در اصل، چیزی که از انجام این تحقیق گیر دانشمندان آمد، این بود که: عملاً می توان با تخلیه‌ی استرس جسمی از طریق درست نشستن، استرس های روانی را نیز سَقَط کرد و ۲ تا تیر با یک نشان زد. همین.

منبع:بلاگ بامیلو،نویسنده:میثم